"שבוע טוב" (348)

13.10.18 ד' בחשוון תשע"ט

"בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ" כך מתחילה שוב הקריאה ב-54 פרשות השבוע, הראשונה שבהן היא פרשת 'בראשית'. השאלה המתבקשת היא: מדוע איננו מתחילים לקרוא את הפרשות בראש השנה  בפסוק "החודש הזה לכם ראש חדשים"? אלא ב"בראשית ברא…"? הראשון ששאל את השאלה היה הפרשן הידוע רש"י, והתשובה היא שמהמשפט הראשון התורה רוצה להבהיר שבעל הבית של העולם שנברא, הוא האלוהים!    בריאת האדם, כידוע, נעשתה ביום השישי. כבר בספר 'בראשית' בפרקים א' וב' מתוארות שתי גרסאות ליצירת האדם, שלפרשנותן יש השלכות עד ימינו. בפרק א' כתוב: "…נעשה אדם בצלמנו בדמותנו… בצלם אלוהים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם". והכוונה ברורה: "צלמנו" הוא הצד הפיזי, הגופני ואילו "דמותנו" הוא הצד האנושי, הרוחני. שניהם שווים! בפרק ב' כתוב: "וייצר אלוהים את האדם עפר מהאדמה וייפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" לאחר מכן ראה "שלא טוב היות האדם לבדו", ואמר לעצמו: "אעשה לו עזר כנגד". אחרי שהאדם ניסה ל"התחבר" עם כל בעלי החיים שברא ולא צלח, לא עם חיית השדה ולא עם עוף השמים, הרדים אותו אלוהים "וייקח אחת מצלעותיו וייבן את הצלע אשר לקח לאדם, לאישה. ויביאה אל אדם ותיקרא אישה כי מאיש לוקחה.  ובהמשך יצר להם גן עדן והופיע הנחש…

"בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ" כך מתחילה שוב הקריאה ב-54 פרשות השבוע, הראשונה שבהן היא פרשת 'בראשית'. השאלה המתבקשת היא: מדוע איננו מתחילים לקרוא את הפרשות בראש השנה  בפסוק "החודש הזה לכם ראש חדשים"? אלא ב"בראשית ברא…"? הראשון ששאל את השאלה היה הפרשן הידוע רש"י, והתשובה היא שמהמשפט הראשון התורה רוצה להבהיר שבעל הבית של העולם שנברא, הוא האלוהים!    בריאת האדם, כידוע, נעשתה ביום השישי. כבר בספר 'בראשית' בפרקים א' וב' מתוארות שתי גרסאות ליצירת האדם, שלפרשנותן יש השלכות עד ימינו. בפרק א' כתוב: "…נעשה אדם בצלמנו בדמותנו… בצלם אלוהים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם". והכוונה ברורה: "צלמנו" הוא הצד הפיזי, הגופני ואילו "דמותנו" הוא הצד האנושי, הרוחני. שניהם שווים! בפרק ב' כתוב: "וייצר אלוהים את האדם עפר מהאדמה וייפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" לאחר מכן ראה "שלא טוב היות האדם לבדו", ואמר לעצמו: "אעשה לו עזר כנגד". אחרי שהאדם ניסה ל"התחבר" עם כל בעלי החיים שברא ולא צלח, לא עם חיית השדה ולא עם עוף השמים, הרדים אותו אלוהים "וייקח אחת מצלעותיו וייבן את הצלע אשר לקח לאדם, לאישה. ויביאה אל אדם ותיקרא אישה כי מאיש לוקחה.  ובהמשך יצר להם גן עדן והופיע הנחש…
ולמה התעכבתי דווקא על בריאת האדם? באחד הוויכוחים שהיו לי בבר אילן בנושא למה אין במדינתנו שכר שווה לגברים ונשים אמר לי בן שיחי: "למה שיהיה שכר שווה? הרי כבר בפרק ב' בספר 'בראשית' , אלוהים מתקן את עצמו על שברא אותם שווים בפרק א', ואומר: "רגע, טעיתי, בעצם האישה נוצרה מצלעו של אדם, לכן היא פחותה ממנו, ולמה שתשתווה לו בשכר ובהכל? מהכתוב ברור שאישה היא מעין שפחה לאדונה שמצלעו נוצרה ואיפה יש שוויון בין מעמדות שונים"? עד היום עוסקים בשאלה זו ברחבי העולם. נזכרתי בשיחה ההזויה הזו כשקראתי שוב את הפרשה.

השבוע מלאו 43 שנים למותו של שי. מהתמונה שעל הקיר ניבט שי לנצח בן 24 כל כך צעיר, כל כך יפה, ולנו, בהביטנו בצילומים, או בסרט לזכרו, נעשה  עצוב ואנחנו נזכרים בו בכל כך הרבה אהבה וגעגועים, זכרו באמת ינון לעד בליבנו והוא ברוך לנו עד עולם.  כמדי שנה, בשבת ה-20.10. נעלה לקברו.

  "שבוע טוב"!    

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.